Godaste grönkålspajen

Årets nykomling när vi traditionsenligt bjöd familj på julmat i början av december var grönkålspajen. En favorit hos mig och även andra gäster den dagen. Iofs är det inte svårt att misslyckas med mat som innehåller massa grädde och västerbottenost. Sen gillar jag även valnötter som det var på! Här kommer receptet. Välj den pajdeg du gillar i paj, jag gillar med kesella, därav det i mitt recept. I original receptet jag hittade var det smör och dinkelmjöl.

Grönkålspajen med Västerbottenost och valnötter


Foto: Annajanson


Pajskal: 75g smör, 2,5dl vetemjöl, 3/4dl kesella

Fyllning: 250g färsk grönkål, 2st röda lökar, 3 ägg, 2dl grädde, 1dl mjölk, 3dl västerbottenost, 1dl valnötter, 1 tsk salt, 1krm svartpeppar.

Gör så här: blanda ihop smör och mjöl, tillsätt sedan kesella och jobba ihop till en bra pajdeg. Tryck ut i en pajform och låt vila 30min i kylen. Sätt ugnen på 200grader. Grovhacka grönkålen och koka den någon minut i lättsaltat vatten. Låt de sedan rinna av och pressa ur det sista vattnet. Finhacka rödlök och fräs ihop med grönkålen i stekpanna.

 Förgrädda pajskalet i 10min, nagga pajdegsbotten innan du sätter in formen. Blanda ihop ägg, mjölk, grädde, salt, peppar och västerbottenost. Lägg grönkålen och löken i den förgräddade formen och häll äggstanningen över. Grovhacka valnötter och lägg över. Grädda i nedre delen av ugnen i 35-40min.

Något vi även hade till var en sås gjord på cremefrachie, rårördalingon och rivet äpple (OBS, ingen salt och peppar!). Riktigt gott och pajen ihop med såsen tror jag är finfint att servera på kvällen den 23 december ihop med den ny griljerade skinkan!


Kommentarer

Den pajen såg himla god ut! Tack för receptet. Tycker ofta att det kan vara gott med något lättare, eftersom allt är så vansinnes fet mat under December. Ska definitivt prova denna redan nu (och se om den kommer med på julbordet 2016)

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller