Smällkarameller

Här är det snö och minusgrader ute på morgonen, inte helt fel för julkänslorna. Så jag fortsätter med de känslorna idag och presenterar ett riktigt klassiskt julpyssel - Smällkarameller, det julpysslet alla nog gjort som barn. För mig var det några år sedan sist och lite ringrostig var jag allt, därför gjorde jag en lite beskrivning till er kära läsare som kanske känner samma som jag. Som barn gjorde jag många julgranskarameller som fick hänga i min och mina syskonsgran. Jag tycker de är fina i granen, men även att hänga som dekoration te.x på ett skåp för att få lite extra julkänsla. Sen är det trevligt att stoppa i lite godis till julgransplundringen, kan bli så att man glömmer vad som är där i och tjungondag knut får man sig en överraskning.

Foto:AnnaJanson
 Du behöver silkespapper, bokmärke eller annan dekoration på, lim, sax, toarulle (eller annan stadga i mitten) samt snöre (som glömdes på bilden. Jag använde två halva ark silkespapper som läggs dubbelt. Vill man ha mer "krus" tar man mer papper.

Foto: AnnaJanson
 Mät ut på mitten hur stor toarullen är och hur långt du ska vika pappret. För snyggast resultat lägg till ca 0,5cm på varje sida.

Foto: AnnaJanson
 Vik pappret veckat fram till markeringen för toarullen på båda sidor.

Foto: AnnaJanson
 Klipp de vikta delarna fram till mitten markeringarna på var sida. Smalt eller brett beroende på hur mycket "krus" du vill ha. Jag hade ungefär 0,5cm.

Foto:AnnaJanson
 Rulla på pappret på toarullen och limma fast änden. För att få det extra fint, vik in kanten innan du limmar.

Foto: AnnaJanson
 Nu är det bara att sätta fast vad du vill ska pryda smällkaramellen. De klassiska för mig är bokmärke. Ett klistermärke, en text gjort med dymo, hjärta av papperstejp, ja listan kan göras lång.

Foto:AnnaJanson
 Inte bara snygg i granen, utan även hängandes enskilt någonstans som en  färgklick.

Foto: AnnaJanson
Det är bara fantasin som sätter stopp på variationerna du kan göra. Klassiskt i rött, grönt med bokmärke eller kanske lite modern med turkos, vitt och washihjärta med dymotext på? Den turkos-vita har jag endast vikt i ena ändan och vikt in kanterna i andra. Lite dubbelvikt papper i mitten ger stadga.

Kommentarer

Johanna sa…
Det är verkligen ett klassiskt och underbart julpyssel :)
Helly sa…
Smällakrameller är en given del av julen! Så klassiskt! :)
Cissi Par sa…
Vilken bra beskrivning och va fina de blev! Blev väldigt sugen på att julpyssla nu men jag försöker hålla mig, vill ha halloween först ;) Ja förresten.. har du nåt tips på något "Halloweenigt"? ;)
Helly sa…
En liten grej till dig: http://hellysjul.blogspot.se/2012/10/lankkarlek-pa-hogsta-niva.html
Så fint! :) Det för mina minnen tillbaka till skolans pysseltimmar vid juletid!
Smällkarameller är så härligt juligt och klassiskt!
sv: jag gillar verkligen att göra paketkalendrar till barnen. När de varit så små som din son har de t ex fått bondgårdsdjur, eller leksaksservis, fast det är väl i ärlighetens namn när de är lite äldre som de uppskatter det mer så fyra adventspaket tror jag blir toppen!
Ellen sa…
Åh va härligt! Jag har inte gjort smällkarameller sedan jag gick på lågstadiet och har hlet glömt hur man gör det haha
Kanske dags att testa det igen :)
Åh vad jag längtar efter att göra smällkarameller nu, kanske skulle ta och köpa på mig lite papper och grejer?
Tack för bra instruktion! Hade nästan glömt bort denna klassiker!

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker