Choklad för alla!

Hej på er alla! Inläggen duggar inte tätt här som ni kanske märker(tiden och orken finns helt enkelt inte), men ibland så! Här är ett bra exempel på en snygg chokladkalender för alla. Vad då "choklad för alla" kanske du undrar nu? Ja det ska jag nu berätta och samtidigt ge er en liten utmaning!

Bild: The house of fairtrade

Choklad är något som stor konsumeras under julen (inklusive av mig själv) och idag vill jag utmana er lite. För tyvärr finns det en baksida med allt chokladkonsumerande. Det är många arbetare som far illa av att arbeta på kakaoplantage. Om det och ett boktips kan ni bl a läsa om HÄR. Även i sockerrörssproduktionen Latinamerika, Afrika och Asien är arbetet slitsamt och räcker sällan till familjeförsörjningen.

Så nu till min utmaning till er. Kan vi bara försöka köpa faitrade/rättvisemärkt choklad i jul? Även ekologiskt märkt är att föredra för vår jords skull!

i Latinamerika, Afrika och Asien. Men arbetet är slitsamt och pengarna räcker sällan till familje­försörjningen. - See more at: http://fairtrade.se/produkter/godis-snacks/#sthash.dNYOVSdk.dpuf
i Latinamerika, Afrika och Asien. Men arbetet är slitsamt och pengarna räcker sällan till familje­försörjningen. - See more at: http://fairtrade.se/produkter/godis-snacks/#sthash.dNYOVSdk.dpuf
i Latinamerika, Afrika och Asien. Men arbetet är slitsamt och pengarna räcker sällan till familje­försörjningen. - See more at: http://fairtrade.se/produkter/godis-snacks/#sthash.dNYOVSdk.dpuf
När du köper Fairtrade-märkt choklad så får odlare i fattiga länder;
• betalt för sitt arbete
• en bra miljö på sin arbetsplats och där de bor
• vara med och tala om vad de tycker
• möjlighet att låta barn gå i skolan istället för att arbeta
• pengar till skolor, sjukhus och vattenbrunnar

Vill du veta mer om Fairtrade/rättvisemärkt kan du läsa HÄR.

För visst vill du att chokladen du äter i jul inte bara är för dina smaklökar utan även ger en God Jul till de som producerar den!? Och ja det är inte helt lätt att hitta exakt vad man vill ha ibland, speciellt att hitta bakchoklad har jag märkt, men kampen går vidare för choklad för alla!

Kommentarer

Märta sa…
Divine är min favoritchoklad! Finns tyvärr inte att få tag på i Oskarshamn, men jag passar på när jag är på andra ställen. Kul med en adventskalender! Jag tyckte inte jättemycket om färgsättningen men riktiga julmotiv och det ekologiska väger absolut upp!
Gillar hur du tänker. Tack för tipset!

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller