Ett stort problem...

Jag har ett problem med min kommande älskade högtid, ett ganska stort problem. Mycket av julen i dagens samhälle innebär kosnumtion vilket gör det tudelat för min del. Enligt en uträkning där man tittar på hur vi förbrukar jordens resurser i förhållande till hur naturen kan förnya dem har vi redan förbrukat årets resurser. Den dagen brukar även kallas Overshootday och inföll i år 2 augusti (vill du läsa mer om Overshoot dat klicka HÄR). Vi lånar nu från kommande generationer och utarmar jorden. Den största boven är koldioxidutsläppet som står för mer än hälften av det ekologiska fotavtrycket.

Ser ni problemet som jag ser? Julen en underbar tid men även en stor kommersiell helg som ligger framför oss, men enligt denna uträkning borde vi inte köpa en enda ny pryl, mat med mera resten av året om vi värnar om vår jord och dess fantastiska natur och ekologiska kretslopp.

Det går ju inte leva på inget så det är redan kört i år att gå plus minus noll. Men jag tror fortfarande man kan göra en del. Jag säger inte köpstopp, men jag önskar eftertänksamhet. Känner jag mig rätt kommer jag säkert köpa något nytt julpynt, men jag hoppas och önskar att jag verkligen tänker efter först om jag verkligen behöver det eller hittar det secondhand. Alla impulsköp som sällan är bra är sådant jag hoppas jag undkommer. Mer grönt på julbordet och transport på julens resor i Sverige kanske inte behöver innebära bil och flyg, utan kanske kan innebära buss och tåg. Ja det finns en hel del som du och jag kan göra för att bromsa ner och jag hoppas kunna dela med mig av några här i höst. Men lite dubbeltydigt så kommer jag även visa nyheter som kan mana till konsumtion, men där kommer jag i största mån visa saker som i mina ögon är långlivade och inte bara trender som försvunnit nästa år.

Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något! 





Kommentarer

Usch, den där dagen kommer ju tidigare för varje år, det gör mig så ledsen! Jag tänker i liknande banor, och funderar mycket över konsumtion. Är dock tacksam att det finns sådana som du, som vill sprida något annat än konsumtion, och kanske särskilt på en julblogg. Men, som du skriver är det svårt att vara konsekvent, men alla steg mot något hållbart är värda något!
Jag tänker som dig men har inte fått ihop något välformulerat inlägg. Jag älskar julen och har julbloggat/haft julhemsida sedan 1999 men känner mig mer och mer tudelad för varje år. Även om jag fokuserar på personliga inlägg som pyssel och familjemys i min blogg så är det kommersiella inlägg som lockar läsare och jag tvivlar ibland på om jag ska fortsätta blogga men vi är ju några julbloggare som inte fokuserar på det kommersiella och precis som jag älskar era uppdateringar hoppas jag att även min blogg uppskattas utan en massa julnyheter och visst är det svårt ibland att vara konsekvent. Jag tycker ju att det är mysigt att gå på julavdelningarna även om jag inte handlar något, samtidigt känns det helt galet hur mycket onödigt som säljs. Jag lagar mycket vegetariskt till julbordet men det är de traditionella kötträtterna som efterfrågas. Vi undviker socker resten av året men när det gäller gottebordet faller jag för mina vanliga godisrecept och faller i sockerfällan som jag sedan får kämpa för att ta mig ur igen. Ofta följs julgodiset upp av choklad i julklapp. Mycket tankar snurrar i mitt huvud och jag har därför inte julbloggat så mycket i år även om längtan finns där.
Marlene S B sa…
Förstår din ambivalens. Jag delar den. Trösten är kanske att det som skapar allra mest julstämning är "gratis" och miljövänligt. Kommer till exempel ihåg ifjol när det kom snö i mitten på december ( som förvisso ganska snart smälte bort) då infann sig julstämningen direkt! Sen vill jag gärna ta in det gröna som tall- och granris och kottar. Sen får det ju gärna kompletteras av nån hyacint och amaryllis. Och levande ljus. Så visst, lite extra konsumtion blir det ju, men dom du så tröstrikt skriver, "...alla kan göra något. "

Tack för dina fina blogg
Anna sa…
Sofie, Marie och Marlene, härligt att höra att det är fler än jag som försöker tänka bortom all konsumtionshets under julen, även om det ibland är svårt!

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller