Jultidningarna knackar på dörren...

....ok, kanske inte personligen men i handen på en jultidningsförsäljare kan du säkert stötta på den de närmsta dagarna. Har via julbloggarna Victorias Jul och Maries strålande Jul uppmärksammats på att jultidningarna har börjat dyka upp hos små och stora försäljare.

Jag blir lite nostalgisk när jag ser jultidningar då jag sålde flera år när jag var yngre, antingen ihop med min storasyster eller lillebror. Vi cyklade som galningar runt i bygden för att sälja och vad jag minns var det riktigt roligt! Drömmande tittande i premiekatalogerna innan, mötet med människor, lyckorus när de köpte många böcker/tidningar, ihopräknandet vilken premie det kunde bli till slut och lyckan när allt sedan dök upp. När jag höll på att sälja tror jag det bara fanns två förlag, eventuellt tre. Nu för tiden finns fyra olika jultidningsförlag; Femförlag, Jultidningsförlaget, Julförlaget, Bra förlag. De två första är de jag har minnen av att ha sålt från.

Jag hoppas att jag i år träffar på någon jultidningsförsäljare speciellt från Fem förlag eller Julförlaget. Då jag inte läser mycket mer än barnböcker nuförtiden är det mest dessa jag siktar in mig på. I Femförlags katalog (som finns på nätet, klicka på länkarna ovan) hittade jag att Mamma mu simmar, som verkar vara en ny bok i serien som kommer ut i höst. Även Ingrid och Ivar firar Jul är en boknyhet jag är nyfiken på! Måste säga att det är kul att det är lite nya böcker och inte bara äldre böcker som säljs. Sen hittas även Bamses Julalbum 2014 som jag tror Jakob kommer gilla skarpt att få på julaftons morgon. Perfekt att ha med sig under julafton till en bamsetidningsälskande att ta till om tiden går sakta ;-).

Bild: Bonnier Carlsen

 I julförlaget hittade jag en favorit från förra året, Elsa Beskows familjekalender. Så fin och perfekt med en kolumn till varje person i familjen!

Visst finns dessa böcker/tidningar/kalender ofta billigare att köpa på nätet, men jag tycker det är lite kul att stödja de barn/ungdomar som ger sig ut och säljer. Man lär sig en hel del på att sälja!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller