Mjuk pepparkaka - inte bara en julkaka

Mjuk pepparkaka tror jag många associerar med julen, men det stämmer inte över allt. Jag är uppväxt med mjuk pepparkaka hela året om. På landet, kanske främst förr var mjukpepparkaka en kaka man bakade när man fick lite surgrädde över. I delar av sydöstra Västergötland (där jag kommer ifrån) ingick mjuk pepparkaka som en av de sju sorters kakor som bjöds på kalas. Kanske är det på fler ställen i Sverige som den bakas året runt? Tror dock att den mer och mer blivit en julkaka hos många nu för tiden. Hemma hos mina föräldrar bakas den numera ganska sällan och jag bakar bara mjuk pepparkaka i form av pepparkaksmuffins och då bara till jul, aldrig annars övriga året.

Foto:AnnaJanson
Bjuder idag på ett klassiskt recept på mjuk pepparkaka. Man kan med fördel blanda i några matskedar rårörda lingon för att kakan ska bli lite mer saftig. Jag tog hälften gräddfil, hälften grädde (perfekt för lite kylskåpsrensning) och det gick utmärkt.

Mjuk pepparkaka
100 g smör
1 1/2 dl grädde eller gräddfil
2 ägg
2 dl socker
1 1/2 tsk ingefära
1 1/2 tsk nejlikor
2 tsk kanel
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form. Smält smöret, häll i grädden/gräddfilen och låt det svalna. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner smöret och gräddfilen. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i smeten. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min.

Så med detta lilla blogginlägg vill jag säga till alla mjuk pepparkakssugna personer. Det är fritt fram att baka mjuk pepparkaka när andan faller in, för det är inte bara en julkaka.

Kommentarer

Hanna sa…
Jag älskar mjuk pepparkaka. Speciellt mammas. Hos oss blir den bakad vanligtvis runt jul men som du säger, den passar året runt!
Lite intressant är det när jag, mamma och min syster använder precis samma recept men mammas blir riktigt mörk och mustig medan våra blir ljusa (ungefär som på bilden). =)
Ha det bra,
Hanna
Min mormor bjöd alltid på mjukpepparkaka och hallonsaft på sommaren!
Supergott en varm dag! Gott året runt!
Melodys matte
Anna sa…
Men ändå FANTASTISKT julig också :-). Ska testa ditt recept för jag kan nästan känna doften från den härliga bilden.
/Anna
Mums, jag älskar verkligen mjuk pepparkaka! Den blir så mustig och god :)
Det är så gott med mjuk pepparkaka och jag är också van vid att man kan baka den hela året. Den klassiska i sockerkaksform har ju numera fått konkurrens med muffinsformar oh långpanna och ibland med topping. gott!
Sandra sa…
När jag var liten bodde jag i några år i Skåne och där åt dom denna mjuka pepparkaka året runt och ofta. =) När jag flytta därifrån har jag inte sett den förekomma förrän till just Jul =)
Linda sa…
Här gillar vi också mjuk pepparkaka och kan tänka oss att äta den året om. Idag tänkte vi göra en variant som morotskaka, alltså mjuk pepparkaka med frosting :)
Anonym sa…
Jag har också vuxit upp med mjuk pepparkaka året om. Mamma brukar baka, men ganska sällan.. det blir kanske max 2/år, men det kan vara på vårkanten eller mitt i sommaren för den delen :)
åsa sa…
Hittade ditt recept på mjukt pepparkaka när jag googlade vad man kan baka av "gammal" grädde! Den är i ugnen nu, så jag ser med spänning fram emot resultatet, älskar mjuk (och hårda!) pepparkaka!

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller