Minska julklappsstressen

Hörde på radion idag att enligt en undersökning gjorde i Jönköping är det många som mår dåligt och är stressade, framför allt när det gäller julklappsinköp. Kan bara säga en sak, i förr går var jag också där. Halvt sönderstressad över att inte hittat vad jag tänkt i julklappsväg till nära och kära och vetenskapen om att tiden för mer julklappsinköp är knapp. Så idag tänkte jag dela med mig lite av små tips för att minska stressen om julklappar ändå är ett måste!

  • Minska ner antal julklappar, tror de flesta kan överleva lite färre julklappar. Jag gör det!
  • Om ni är några stycken vuxna som ska byta julklappar, lotta så att man endast köper till en, men alla får var sin julkapp från önskelista (har vi kört några år i makens familj).
  • Kör någon julklappslek, ex tärningsleken. Köp exempelvis några julklappar var för 10-50kr som kan passa alla som är med. Sen börjar man kasta tärningen och går laget runt. Får man en 6:a får man ta ett paket. Sen när alla paket är tagna så är det dags att öppna presenterna. Det spelar ingen roll i detta läget om alla har fått ett paket eller inte. När man ser vad det är i så blir vissa saker mer attraktiva än andra. Man får alltså ännu inte det som är i. Då fortsätter leken och man ställer en äggklocka på t.ex. 10 minuter utan att någon får se hur lång tid som är kvar. Slår man en 1:a måste man lägga valfritt paket i mitten. Får man en 6:a får man ta ett paket av någon annan eller från högen i mitten. Kan vara en spännande och skratt framkallande lek på julafton.
  • Bestäm ihop med familjen eller ex. ett gäng att köpa en julklapp för valfri summa. Lotta sedan ut varsitt paket till varje.
  • Istället för att köpa julklappar hitta på något roligt mad familjen/vänner istället och lägg pengarna på det.
  • HANDLA PÅ INTERNET och njut sedan av att gå i en julpyntad stad! Förbered med en lista på ungefärlig summa och sak. Ladda sedan upp med lite gott julgodis =), släng dig i soffan med fötterna på bordet med datorn i knät och beställ julklapparna på nätet i lugn och ro! Ingen stress av andra som trängs, inget ont i fötterna, ingen stress över att nu måste jag hem (iofs kanske blir att nu måste jag sova). För föräldrar kan jag tipsa om Hiko som är en webbutik med stort leksaksutbud med bra priser. De flesta klädkedjor som Lindex, HM, Kappahl, MQ, Polarn o Pyret har webbutiker. Sen finns det en uppsjö av andra klädwebbutikker. Är du inrednignsintresserad eller tänkt köpa saker till hemmet kan jag tipsa om RoyalDesign som har fraktfritt nu. Ja listan kan göras lång på bra webbutiker. Något du söker? Googla så hittar man ofta det till slut =).

Foto: AnnaJanson
Nu ska jag snart iväg och äta julbord med jobbet. Inte helt fel och inget jag blivit bortskämd med på tidigare arbetsplatser så jag ser fram emot kvällens frossa!

Kommentarer

Sanna sa…
Idag kom bloggvinsten till mig. Tusen tack igen :)

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller