Julspaning v.35

Här kommer en liten sammanfattning på min julspaning senaste veckorna om saker jag sett och gillar. 

Det är säkert fler än jag som följer @vitanyanser, Jennie Lantz på instagram, hon som har fått många att inspireras till att vika bakplåtspappersstjärnor. Hon har tillsammans med fotografen Cecilia Möller Kirchsteiger gjort en bok om "vackert papperspyssel för den mörka årstiden". Boken heter Vinterstjärna och iskristall och utgivningsdatum är 14/10. Jag som älskar papperspyssel funderar skarpt på ett inköp. Klicka HÄR och läs mer om när Cecilia skriver om boken och skapandet av den.

Bild: Nordstedt

Nyheter om Winter edition godissorter har duggat tätt det senaste. Skumtomtar med cola smak kommer säkert smakas, men inget jag tänker kommer bli en favorit. Plopp mintsmak tror jag med kommer provsmakas, men det som fångat min uppmärksamhet är nog Fazer nya mjölkchoklad med gröna kulor. Kanske  inte räknas som juledition, men känns ändå som det.

Bild: Fazer

Haupt lakrits och Malmö chokladfabrik har även släppt info om sina julprodukter, bland annat var sin julkalender. Jag är lite nyfiken på Haupts nya smak Orange is the new black med smak av saltlakrits med apelsinkrokant och salmiaksaltad grapefrukt. Dock saknar jag lite hos Haupt att de istort sett övergett sötlakrits och mest kör salt, i vissa fall alldeles för salt i min smak. Malmö choklad är en stor favorit hos mig tack vara mycket god choklad och miljömärkt! De har en ny labkaka (special chokladkaka i begränsad upplaga)som jag är nyfiken på, men egentligen ingen julsmak, men deras labkakor brukar vara bra. Deras choklad kalender ser snarlik ut som tidigare år. Deras stora nyhet i år verkar vara att de säljer sin choklad i julgranskulor i plåt. Visst är de fina och kanske trevliga att ge bort, men lite resurs slöseri i mitt tycke med plåtkulorna. Hade varit mer värt att köpa utan text och mer neutrala att kunna återanvända.  Klicka HÄR för att se Malmö chokladfabriks julutbud. 

Det är flera företag som släppt pressbilder på sitt julsortiment som Rusta, Clas Ohlson, IKEA , Lagerhaus mm. Hos Lagerhaus som släppt lite bilder på årets julnyheter är katter delvis i fokus. Är det katt trend nu, eller är det bara jag som ser katter på mycket? Bland annat har Rifle paper co nyligen med släppt kattprint, dock ej med jultema. Det som jag fastnade mesta för av Lagerhaus julutbud var några klistermärken. På julbloggen Emmas julblogg kan de se mer av Lagerhaus julutbud, klicka HÄR för att komma dit. 

Bild: Lagerhaus


Lego har släppt några julnyheter. Det som jag föll för mest var julgranen. Fin både som  mittpunkt i en legojulby eller som  en egen julprynad.

Bild: www.lego.com

Datum framöver att hålla koll på om du gillar julnyheter;

  • 15 september avslöjar BLOSSA året glöggsmak och flaskutseende.
  • 23 september avslöjar NABOstore årets tekalender och även säljstart av den. En favorit hos mig sedan 2013. 

/Anna



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller