Jullängtan

Vissa saker längtar man mer efter när man tänker på jul än andra. Teadventskalendern som jag skrev om för ett tag sedan är en av de sakerna jag längtar lite mer till, kanske på grund av det som följer med. Jag och min man brukar dricka adventskalender teet på kvällen och de kvällsstunderna blir lite mer speciella när det är något mer planerat och ofta att vi verkligen tar oss tid att sitta ner tillsammans på kvällen. Tanken på decemberkvällarna gjorde att jag även började fundera på vad är det mer man verkligen längtar efter med julen? 

Efter att ha strosat i stadens köpcenter häromdagen och förundrats över hur mycket saker som går att köpa, men troligtvis ej behövs känner jag längtan efter att secondhandaffärerna börjar plocka fram sitt julutbud. Att gå och spana och leta och kanske hitta det där som finns med på min "lista" över saker jag letar efter. En längtan efter att göra det där julfyndet som man blir nöjd över. Men visst, ska erkänna att det ändå är lite kul att titta på alla kedjors julnyheter med, men ofta som inspiration till att förändra med det man har eller hitta liknande begagnat. Å att få gå gågatan i stan upp och ner julpyntan, egentligen utan att affärerna är öppnade, det är enligt mig en riktig stämningshöjare. Man får se massa julfint och slipper stressade människor som ska fixa julklappar. 

Stunden med ett nystädat hus och att då tända julstjärnor och adventsljusstakar i fönstren är alltid magisk tycker jag. Blir verkligen starten på julmånaden. Jag är nog lite traditionsbunden och hos mig sker detta ofta vid första adventshelgen. Fast förra året fuskade jag lite när en ny stjärna köptes som åkte upp någon vecka tidigare, dock i ett lite mer dolt fönster mot uterummet. Så vem vet vad som händer i år. En stjärna i ett lite mindre dolt fönster kanske?

Foto: Annasjul

Jag längtar även efter julgudstjänster i kyrkan som vi blev utan förra året. Att få sitta och sjunga julsånger och psalmer och tjuvläsa julevangeliet någon vecka för tidigt. Njuta av lugnet som ofta finns i kyrkan och bara vara där. Sen kanske komma i en vintervit värld och dra sig hemåt för julfika/mat. 

Att få se glädjen hos mina barn när de upplever julig saker gör mig även varm i hjärtat. Få se dem längta och prata om olika julrelaterade saker. Glädjen hos dem när de öppnar ett paket med något de verkligen önskat sig.

Min makes saffransbullar är med något att längta till, ja även första saffranslussekatten, för visst är allt med saffran gott!? Kan de bli bakdags för lussekatter nu? Säg tillbaka i instagram historik och såg att safrnsbullar bakades redan i november förra året, där är vi snart!

Att få komma hem till nära och kära i julstämningsfyllda hem och umgås och äta gott längtar jag också efter. Eller att de kanske tittar in en liten stund hos oss.  

När julgranen har kommit in och är klädd, ljuset nersläckt/dimrat och man bara kan sjunka ner i soffan och njuta av allt det vackra, det är också väldigt fint!

En annan sak jag kan längta efter är när lugnet sänker sig efter julfirandet med min och makens familjer. Julbordet har man ätit av en gång och nu finns kanske goda rester i kylskåpet. Julklappar är öppnade och barnen har något nytt att leka med eller läsa och jag förhoppningsvis en ny bok att läsa, eller en gammal oläst?  Det går mysiga filmer och serier på tv:n. Långpromenader och långsamhetenslov får gälla. Man kan fortsatt njuta av julgranenssken och grandoft (å förhoppningsvis slippa barrningen ett tag till). Tyvärr sker detta lite för sällan då jag jobbar inom vården och sällan har varit ledig i mellandagarna senaste åren och att juldagarna firas med min och makens familjer vilket ger roliga, men intensiva dagar. Något att förändra till årets jul kanske så man får till både julfirande med familjerna samt lugna stunder hemma, för båda skulle jag gärna vilja ha!

Det kommer nya julprodukter hit och dit och ibland kan det bli för mycket. Något jag dock längtar efter att testa är Malmöchoklads blond pepparkaka. Jag gillar inte vanlig vit choklad, men karamelliserad är riktigt god. Testade malmö chokladfabriks karamelliserade vita choklad med lakrits för att få en hit om den med pepparkaka och den gillades av hela familjen. Så nu längtar vi lite efter blod pepparkaka.



Det här är flera saker som gör att jullängtan blir stor. Vad längtar du till när det gäller julen?


 

Kommentarer

Jag ser också fram emot adventsgudstjänster och att få höra de där pampiga jullåtarna där de äldre sångarna tar i från tårna.

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller