Lite tankar och lite nytt


Hej! Hur har ni haft det sen sist? Hoppas ni haft en bra vår och sommar? Det har jag, länge sedan jag badade så mycket en sommar. Men nu börjar det dra sig mot höst vilket känns helt ok. Och då kommer man ju osökt att tänka på julen, eller hur? Och då sneglar jag gärna mot alla pressläpp om nya julprodukter som fullkomligt sprutar ut nu runt fackmässan Formex. För man vill ju gärna inspireras och suga in i det där först juliga. Men frågan om vi verkligen behöver allt det där nya, tanken kommer oftare och oftare, Smaka på allt julnytt, som kanske inte ens låter gott? Behöver vi en till tomte eller en ny kudde? Överlevnads mässigt knappast, men strävan efter att förändra "göra bättre" sitter djupt rotat. För min del är det en liten kamp att tänka, nä det där behövs inte. För det mesta funkar det, ibland inte. Med andra ord, här kommer jag inte ösa ut massa nyheter i år, för jag tycker att vi bör bromsa konsumtion för jordens överlevnad, men jag kommer skriva om nytt som jag verkligen gillar och önskar OM jag köper något. Ofta med ett miljövänligt tänk, men inte alltid. Men alltid med ett tänk att det är något som jag tror håller över tid eller gillar att äta/dricka. Lite så kommer det vara, så vet ni vad ni har att vänta er. Å de mesta nyheterna gissar jag kommer nu i början av årets bloggande. Jag hoppas det sedan blir mer av pyssel, mat, bak och julmys här på bloggen och då förmodligen mer närmare jul. Är det något som ni önskar att jag skriver om på Annas jul i höst?

Men tillbaka till de där julnyhterna....de där som jag tänker lite extra på.  Idag och igår är det ändå en och annan julnyhet som svishat förbi på instagrams som fångat min uppmärksamhet, dels att Pärlans konfektyr kommer med en julkalender med kolor i år och att Design House of Stockholms, Elsa Beskow collection i år kommer med en ny mugg med farbror blå på. Jag gillar både kolor och Elsa Beskow! Muggen med farbror Blå på finns med handtag, utan handtag och som glöggmuggar. Julkalndern med kolor ser ut att vara en kola varje dag i december fram till julafton.

Bild: Design House Stockholm

Foto: Med tillåtelse från Pärlans konfektyrs Instagram





Kommentarer

Hasskos jul sa…
Har också tänkt mycket i de där banorna den senaste tiden. Det är svårt när man älskar julen så mycket och tycker allt är så gulligt och fint.
Visst är det klurigt det där med konsumtion... Jag funderar också mycket på det där, men tänker att det vore bra om vi kunde inspirera varandra till hållbar konsumtion, om vi nu villöver något. Tycker du är en bra inspirationskälla när det gäller det!
Anna sa…
Kul att du gillar vad jag skriver Sofie! och Hoppas absolut att vi kan inspirera varandra, vore ju toppen!
Håller med dig att det finns mycket fint vid jul Hasskos jul. En verkligen utmaning, vilket inte alltid betyder att inte köpa, men utvärdera behov och långtidsvärde för en själv. Vi får helt enkelt hjälpas åt och inspirera varandra till en jul med mer hållbarhetstänk.

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller