Julen 2018

Julen på bloggen kom av sig lite, men inte i själva livet som tur är! Det fanns helt enkelt inte tid att skriva så mycket i december mellan födelsedagskalas, adventsfika, julmarknader, lussefirande och julfirande. Kameran har hängt med på en del så här kommer en liten sammanfattning av min december (som även synts på instagram - annajanson).

Foto: Annajanson
 Välkommen in på en liten tur in i den Jansonska julen 2017!

Foto: Annajanson
 Rödbetshumus var en nyhet på vårt lilla julbord första advent. En favorit som sedan återkom senare i december. Ja, av julinspirerad mat var nog grönkål i olika former och rödbetshumus något av det mest förekommande i det jansonska hemmet denna 2017 års december.

Foto: Annajanson
Strömsbergs föreningens julmarknad andra advent var som vanligt favoriten bland julmarknader hos mig. För vad slår en mysig liten julmarknad på gång avstånd egentligen. På julmarknaden hittade jag vackra julpåsar (se ovan) som säljaren sa kom från 30-talet. Spara eller använda är frågan!? Eftermiddagen/kvällen avslutades med adventsifika med vänner hemma hos oss.

Foto: Annajanson
 Adventsbarnen användes flitigt hos oss mellan lucia och julafton. En riktig favorit av julens ljusstakar hemma hos oss.

Foto: Annajanson
 Flertalet av årets paket såg ut som ovan. Då jag har en hel del papper kvar sen tidigare år hade jag som mål att inte köpa något nytt inslagningspapper och jag höll det nästan. Det blev ett endaste nytt från Illum Bolighus i stockholm, en liten rulle med ett vitt tunnt med guldstjärnornor. Räckte endast till tre paket. Lite nya snören och tejprullen blev det dock. Tanken i år var även att jag skulle sy fler inslagningspåsar i tyg att återanvända år efter år, men så blev det ej.

Foto: Annajanson
Julkrubban ommöblerades ständigt, precis som det ska vara.

Julafton firande vi med makens familj hos hans bror i Oskarshamn. Traditionsenligt med julgodis och julskinkefix dan innan dopparedan och även julgranen fick sin glans då.

Foto: Annajanson
Julbordet blev mer vegetariskt med nyheter som inlagd aburgine, rödbetshumus och fler sallader. Men innehöll även det traditionella som julskinska prinskorv, köttbullar, lax och sill. Janssons frestelse däremot hoppades dock över i år, då det är få/ingen som ville ha med det.

Foto: annajanson
Jag tycker det är trevligt med flera storters bröd till julbordet och en favorit i år var det hemma gjorda fröknäcket!

Foto: Annajanson
Min alldeles egna lilla krubba långt borta från klåfingriga barn fick tillskott av tre visemän efter julafton.

Foto: Annajanson
 Juldukarna i lekhörnan agerade mer som filtar till dockorna än som dukar på bordet, men vad gör det bara de används och blir till glädje!

Foto: Annajanson
Och nu inför julens kommande uttågande har jag äntligen fått tag i bra lådor till fina julgranskulor. Lådor med 12 fack från IKEA (heter TJENA).

Ja, jag måste säga att jag har haft en riktigt fin december och jul! Vissa saker blir av och andra inte. Varje år tänker jag att under julhelgen ska det promenderas varje dag, men i och med att vi firar med bådas familjer blir det intensivt julfirande och promenaderna prioriteras lätt bort. Något jag dock är glad över var att vi kom iväg till kyrkan på julafton! Jag hade tankar på att baka saffransbullar med mandelmassa innan jul, men bland vabbdagarna försvann det. Att vara ledig en sammanhängande vecka vid jul var välbehövligt, även om det inte går att föutsätta när man arbetar i vården. Sen så hann jag ju även med en fin tripp till Stockholm och framför allt då Skansen innan december började. Känns som det förtjänar ett eget inlägg så förhoppningsvis kommer det som ett sista liten hälsning på bloggen för denna jul.

Till nästa år:
# Sy julklappspåsar!
# Köp en KRAV-skinka.
# Pyssla mer med barnen.
# Baka saffransbullar innan julafton.
# Hade varit roligt att blogga någon mer gång i december.
# Planera för en sammanhängande veckas ledigt runt jul/nyårshlgen (tror jag alla skulle behöva!)
# Gå till kyrkan på julafton eller juldagen.
# Ut och gå på juldagarna!

Ha nu en riktigt bra vinter, vår och sommar  så ses vi till hösten!

Kommentarer

Anonym sa…
Tack vilken underbart trevlig kavalkad av din JUL o december
Ja så är det Åter nytt ÅR 2018 önskar allt gott så syns vi närmare de stora högtidernas tid KRAM o allt gott
Johanna sa…
Hej! Har bytt namn på min julblogg från Johannas julblogg till Julen enligt Johanna, hoppas du hittar dit! /Johanna
LG Concrete sa…
Sv: tack ska du ha! :))

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller