Legokalender - köp färdig eller fixa själv?

Gillar dina barn lego? Då finns det flera roliga sätt att ge dem en rolig legokalender och inte bara de som finns i affären. Men kanske är dina barn som mina att det vill ha riktiga luckor att öppna och då är det svårt att göra en egen. Sen är det mycket smidigt att ha en färdig om man har tidsbrist.

Fast ibland kan jag tycka att de är lite tråkiga de där färdiga från lego. Friends är väldigt tjejig och de andra två skulle jag nog säga är ganska grabbiga. Då kan de vara roligare att fixa sin egen för att få den mer passande dig och ditt barn. Här kommer några idéer.
  • Har ni mycket lego bygg små nya saker och lägg i kalendern exempelvis har pinterest flera roliga legobyggen. I höger kanten här på bloggen finns länk till mitt pinterest där jag har dels en mapp som heter Christmas lego och en mapp som heter lego där jag samlat en del byggen. Detta gjorde jag tillbarnen förra året i form av en berättelse med. Men mer om det i ett annat blogg inlägg snart.
  • Secondhand, tradera och loppis kan man hitta legofigurer lite billigare. Komplettera eventuellt med en eller några ny legofigur. Bl a finns det just nu legodisneyfigurer.
  •  Lego har ni år kommit med en ny lego ask i city serien med många legofigurer som heter Kul i parken - folk i city som innehåller 15 små legofigurer inklusive en lite bebis. Det finns även en del andra småbyggen ex, rullstol, barnvagn, karusell, korvvagn. Så beroende på hur du delar upp den kanske det behöver läggas till något mer, men annars tycker jag det är en väldigt trevlig legoask då den innehåller legofigurer som både är unga och gamla, män och kvinnor, handikappade, bebis. Perfekt om du inte vill ha den varken grabbig eller tjejig. 

Bild: Lego.se
  •  En sista idé är att dela innehållet till ett större legobygge i 24 små högar och låta barnet/barnen bygga lite varje dag fram till julafton.
Kanske har du förslag på hur man gör en egen julkalender? Dela då gärna med dig i kommentarerna!

Kommentarer

Johanna sa…
Bra tips! Jag köpte en färdig, men eftersom jag ändå slår in grejerna i paket och hänger i barnens broderade kalendrar så hade jag ju kunnat köpa vilken ask som helst.
Jag och min syster fick lego inslagna i små paket i vår broderade väggkalender ett år. Roligt!
Anna sa…
Ja lego i små paket hade jag nog med föredragit och kul att du gillade tipset Johanna!

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller