DIY - Garnbollar

Jag har dragit mig för att göra garnbollar ibland för jag tycker att det traditionella sättet att göra dem genom att klippa ut två cirklar med hål i mitten och rulla tråd runt pappcirklarna är lite tidskrävande. Nu har jag hittat ett lite smidigare sätt och virar garnbollar för glatta livet! De är fina till mycket, att hänga i granen eller tallris, början på en tomte (tillsätt kula och luva och du har en liten garntomte!), snögubbe, dekoration på paket mm.

Foto: Anna Janson
Du virar tråden runt i en gaffel, ganska löst i början för att bollen inte ska bli för liten. När du virat på önskad mängd tar du en ca 10cm garnbit och knyter på mitten (se bilden). Drar av den från gaffeln och använder en vass sax för att klippa upp sidorna för att få en boll. Sen är det bara rundklippningen för att forma till bollen kvar. Den här varianten kräver lite mer finlir med saxen på slutet, men går ändå mycket snabbare tycker jag! För att göra de små bollarna har jag använt mig ev en vanlig bordsgaffel. Till den lite större bollen använde jag mig av en större trägaffel som vi i vanliga fall använder vid matlagning.

Har du några fina roliga användningsområden för garnbollar?

Ps. Du vet väl om att du kan hitta fint billigt garn på många secondhandaffärer?

Kommentarer

Men vilken bra idé! Då kanske det blir en liten boll på mitt stickprojekt iallafall.
Anna sa…
Kul Ellinor att du fick lite inspiration till att göra garnbollar!

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller