Baka pickekakor

Jag har turen att få ha norrländska vänner som delar med sig av sina traditioner och nu tänkte jag dela med mig om något fint jag fick vara med om i somras. Jag fick vara med och baka pickekakor på riktigt norrländsktvis i min vän Annas familjebakstuga där de har en egen vedeldad stenugn. Nu kanske ni tänker, men varför skriva om det här? Jo för pickekakor - mjukttunbröd är en perfekt kombo till julskinkan, för att inte tala om det hårda tunnbrödet.  Och där vi var en bit inåtlandet från Örnsköldsvik där i närheten bakas bl a hårt tunnbröd som säljs i butik som jag tycker ni ska pröva till julskinkan.

Då jag verkligen inte är någon expert på pickekaksbakandet så bilderna får tala för sig själva.
















Kanske har du något speciellt du vill visa en vän, något som man kanske bara kan få se om man känner någon. Varför inte ge det som upplevelsejulklapp till en vän/familj istället för en sak. Kanske känner du någon med en bondgård som du får komma till. Jag lovar att dina barn skulle tycka det var en toppen utflykt! Kanske kan du baka ostkaka som någon vill lära sig? Lära andra att sticka? Ge bort en kurs (blomsterbindning, keramik m.m.)? Ja här kan listan göras lång på personliga upplevelseklappar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller