Julkorv

Igår kom min mor hit för att göra korv. Under min uppväxt gjordes alltid korv i samband med höstslakten på gården, men nu var det ett tag sedan för min del. Även mamma har haft ett litet uppehåll i korv görandet de sista åren. Men nu var det dax att ta upp en gammal tradition igen. När jag var liten/yngre gjordes verkligen allt från grunden. Julgrisen slaktades i oktober, styckades på gården, köttet maldes till färs. Vet även att min farmor stod och skrapade för att göra egna fjälster för att stoppa korv med, osäker dock hur länge hon höll på med det.

Foto: Annajanson
 När vi gjorde korven använde vi en köksmaskin med tillhörande kvarn och fjälhorn. Receptet vi utgick från ett gammalt recept som vi gjorde om då vi ej hade något extra fett i utan hade enbart fläskfärs. När jag var på julbloggsträff förra året fick jag veta att det var ett big no no att inte ha extra fett med i smeten, men förmodligen tack vara att det var fläskfärs blev korven riktig god (och förmodligen nyttigare) trots avsaknad av extra fett. Här kommer receptet vi användes oss av;

Korv á la Hägnen
4kg fläskfärs
7 stora potatisar
1,5-2 liter mjölk
ca 5 msk salt
3 tsk vitpeppar 
3 tsk ingefära

Till stoppningen
10-12meter Fjälster

Det räcker att potatisen är halvkokt och den malas sedan i kvarnen till köksmaskinen. Blanda sedan ihop allt till en smet. Fjälster ska helst ligga i vatten ett tag innan, men har man glömt det som vi gjorde kan man spola igenom dem med vatten några gånger så blir de mjukare. Sen är det bara att börja stoppa korven. Det underlättar att vara två, men funkar även för en. Även barn brukar tycka det är roligt att få vara med och göra detta. Jakob hjälpte till och stoppa de flesta korvar och visst blir de lite ojämna, men det mesta går att forma till i efterhand. Vi hade helt klart en rolig eftermiddag som förmodligen görs om nästa år med!

Foto: Annajanson

Foto: AnnaJanson

Foto: AnnaJanson

Foto: AnnaJanson
Korven fryses utan att vara värmebehandlad något därför är det viktigt att använda färsk färs. När korven är upp tagen ur frysen och tinad ska den kokas i 15-20min. Såhär går det alltså till när min familj gör korv. Nu har vi korv i frysen för ett bra tag framöver och jag är sugen på att skaffa korvtillbehör till min köksmaskin. Korven passar lika bra till julbordet som till potatismoset! En stor favorit annars är korven ihop med rotmos!

Kommentarer

Liza sa…
Så häftigt att göra egen julkorv! Det har jag aldrig nånsin gjort! Låter väldigt gott!
Liza sa…
Så häftigt att göra egen julkorv! Det har jag aldrig nånsin gjort! Låter väldigt gott!

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller