Saffrans längtan

Lussekatter, saffransbullar, oj vad man kan börja längta när hösten kommer. I helgen såg jag prydnads lussekatter på nordiska museet i Stockholm och tanken kom att nästa vecka blir det lussekattsbak, men det blir inte riktigt ännu. Ibland tror jag även att det är rätt nyttigt att få längtan ordentligt till saker. Så jag tänker vänta och längta lite till efter en mjuk lussekatt och under tiden stilla min längtan något. Har du något sätt att stilla din längtan något? Min är att baka saffransscones eller köpa saffransbiscotti. 

Receptet för 16 st saffransscones

100g smör
1/2 gram saffran
1msk flytande honung eller strösocker
8 dl vetemjöl (ca 480g)
4 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
4 dl mjölk

Gör så här: Sätt ugnen på 250 grader. Smält smöret. Blanda i saffran med honung eller socker i smöret. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt mjölken och smörblandningen och rör snabbt ihop till en deg. Dela upp i 4 delar  och platta ut till en rund kaka, skåra så att varje del kan delas i fyra stycken, alternativt dela till 16 stycken scones med en gång. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.

Foto: Annasjul


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller