Skurna pepparkakor

Har länge tänkt göra skurna pepparkakor och fick för några dagar sedan tummen ur och pepparkakorna har verkligen fått tummen upp här. Perfekt även med skurna pepparkakor då jag ej har tålamod att göra pepparkakor med mått mer än några enstaka med barnen.

Foto: Annajanson

 Receptet hittade jag för länge sedan på Ebba von Sydows blogg och har sedan dess funnit smed på min att någon gång göra lista. 

Skurna pepparkakor
1/2 kg smör
3,5 dl ljus sirap
6 dl socker
Smält i en kastrull och låt svalna. Häll sedan över i assistent eller stor bunke.
Blanda i 1,5 L mjöl och 2 msk bikarbonat (blanda bikarbonatet i mjölet, innan du rör ner det i smeten) samt kryddor enl nedan:

3 msk ingefära
3 msk pomerans (mald)
2,5 msk kanel
2 msk kardemumma
Skal av två rivna citroner
2 msk nejlikor (malda)
Häll i grovt hackad (oskållad) mandel, cirka 2 – 3 dl
Pepparkakorna ska vara kryddstarka!

Kör degen i assistenten tills den är slät och fin – eller med elvispens degkrokar. Häll upp på mjölad diskbänk och gör till 4 stycken rullar. Rulla in dem i plastfolie. Låt kallna och stelna, se till att de inte ligger och blir platta.
Rullarna kan frysas eller sparas i kylskåp. Du tar sedan fram och skivar upp tunt lagom till 1-2 plåtar, så luktar det nybakat och jul hemma OCH du får goda pepparkakor utan kavling. Gräddas på bakplåtspapper i 200 grader i cirka sex – sju minuter. INTE längre, de ska bli lite sega och goda…

Jag gjorde en sats på hälften och har bakat en rulle och har en kvar i frysen. Fryser du degrullen så tänk på att den behöver tinas lite innan det går att skära snygga skivor, iallafall upplevde jag det.



Nu börjar jag längta till att dricka te ut teadventskalendern och äta pepparkakor.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller