Val och jul - hur väljer du?

Har ni varit och röstat idag? Det har jag och jag hoppas att ni alla gjort det med och tagit chansen att påverka vårt Sverige vi bor i! Läste ett bra citat från Nelson Mandel idag; "may your choices reflect your hopes, not your fears", Jag hoppas verkligen att visioner snarare än rädlsa har fått styra väljandet idag. Mina förhoppningar är att Sverige kommer att förbli ett medmänskligt land att bo i där alla är lika mycket värda och att vår natur fortsättningsvis kommer vara lika vacker och ge oss lika mycket som innan.

Men när vi ändå är inte på att välja, vad passar väl bättre än en liten jullista hittad hos Sannas Christmas. Vad väljer du? Jag väljer så här;


Blossaglögg eller annan sort? Annan tror jag. Dricker inte så mycket glögg längre. Dock är blossas eko glögg god! känns ju dumt att säga att jag alltid skulle välja Blossa över all annan glögg i världen så jag ser "annan sort".
I glöggen: Mandlar eller russin? Inget, eller blir oftast så iallfall. 
Adventljusstake eller adventsstjärna? Adventsstjärna. Älskar min vita adventsstjärna i papper som brukar hänga i vardagsrummet som hängt med länge nu.
 

Riktig gran eller plastgran? Riktig gran och helst närproducerad.
Lussekatter med russin eller utan russin? Med russin. Alltså, jag äter inte russinen men jag vill att det ska finnas ett i varje ände som jag får plocka bort. 
Lussekatter eller lussebullar? Är inte det samma sak? Fast helst Saffranbullar med mandelmassa!

Risgrynsgröt eller ris á la malta? Ris á la malta. Är nog egentligen inte så förtjust i något av det.
Saftsås eller kanel/socker på gröten? Kanel om jag äter risgrynsgröt.
Julfirande hemma eller utomlands? Helst hemma, men spelar nog egentlgien inte så stor roll om det känns juligt och min familj är där.
Köttbullar eller prinskorv? Köttbullar, helt klart! Funderar på om jag ens åt någon prinskorv förra året?

Julskinka eller lax? Lax. 
Röda eller vita dekorationer? Röda! 
Ge bort eller få julklappar? Ge bort!

Festhögtid eller familjehögtid? Festlig familjehögtid
Lussebullar eller pepparkakor? Lussebullar.
Glögg eller julmust? Får jag bara smaka på det en gång skulle jag nog klara mig utan det hela julen.
Apotekarnes eller Nygårda? Har nog ingen riktig åsikt där längre. Kanske Zeunerts eller enbärsdricka?
Tomtar eller änglar: Får nog säga tomtar ändå även om jag gillar änglar med.

Lussevaka eller Juldagsutgång? Inget.
Snö eller ingen snö? Snö helt klart!
E-shopping eller butiksshopping? Har en vision om att handla i småbutiker och stöja dem, men det går ju inte alltid.
Amaryllis eller julstjärna? Amaryllisär ju finast!
Mozartkulor eller rocky road? Rocky Road.

Kommentarer

Klart man har röstat :) Men det ser ut att bli en riktigt rysare..

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller