Ett grönare julbord, både för miljö och hälsa

Här hemma hos mig försöker vi äta mer och mer vegetariskt och jag anar att det kommer bli mer grönt på julbordet i år om jag får vara med och bestämma. För både miljömässigt och hälsomässigt är det att föredra att dra ner på köttet. Miljön gissar jag att de flesta vet, men vet ni att hjärtinfarkt och stroke ökar vid jul och att ökat mat och saltintag är en del i det (stress en annan). En stor del är att vi äter för mycket, så första delen hälsomässigt är att inte ta om fast det är gott.

Så hur börjar du göra julbordet mer grönt om du funderar på det? Ett första tips är att helt stryka kött/fiskrätter som slentrianmässigt tas med för att det alltd varit så, men få äter av och gillar. Satsa helhjärtat på de kött/fiskrätter som ni tycker bäst om istället. Hos mig är det julskinkan, köttbullarna och gravade laxen som jag fortfarande gärna ser på julbordet. Tänk över vilka grönsaker du har på julbordet och om det fattas någon av din favorit grönsak. Gör det, det googla på grönsaken och julmat så kan du säkert få flera träffar på nya spännande vegetariska julrätter.  Min utmagning till er alla i år är att stryka minst en kötträtt och öka med en vegetarisk rätt, då gärna en sallad eller råagrönsaker.

Jag har några vegetariska recept på bloggen som passar på julbordet, men ändå pinsamt få tycker jag när jag går igenom bloggen. Ska försöka göra en bättring på den fronten i år. Här kommer iallafall några vegetariskarecept;

Grönkålspaj
Honungsrostad brysselkål med mandlar 
Julig bönsallad
Tre olika julsallader

Var kan man hitta inspiration då? Det finns flera kokböcer med vegetariska julrecept och i nästa vecka släpps en ny bok som jag är mycket nyfiken på, nämligen Den goda gröna julen av Karolina Jönsson. Recept för glöggmingel, adventsfika, julmiddagen och godis återfinns i boken. Boken är indelad i fyra kapitel, bakning, drycker, julbord och mellandagsmat.

Bild: Nordstedt
Sen finns det flera bloggar där på bloggen Food Pharmacy är en favorit hos mig. Jag börjar även se en trend att flera julmagasin i år ger lite mer plats för vegitariska recept. Har du något bra vegetariskt recept, dela gärna med dig som en kommentar till detta blogginlägg. För jag vill gärna ha tips om massa nya bra recept!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller