Ekologisk julmust, choklad och perpparkakor

Nu i år har en ekobutik/webbutik som heter Rekoshoppen öppnat på promenadavstånd från mig, vilket jag tycker är fantastiskt roligt. Jag har fått lite juliga produkter av dem att testa nu inför jul, några nya och några gamla favoriter.

Foto: Annajanson
Ekologisk Julmust från Naturfrisk - De flesta (alla?) andra julmust sorter köper julmustextrakt från ett och samma företag och receptet ska vara väl dolt. Naturfriskt gör däremot efter eget recept helt på ekologiska råvaror. Det gör att den skiljer sig från de flesta julmuster. Den är en blandning av julmust och cola. God, men man kan inte tänka att den ska vara som en apotekarnes för då blir man besviken. Här hemma önskade barnen att denna julmust skulle dyka upp vid julbordet på julafton.

Foto: Annajanson
Ekologisk rawchoklad med smak av pepparkaka från Rawchoklad fabriken - Len mörkchoklad (73%) med mycket pepparkaksmak. Smälter lätt i munnen. Chokladen är nötfri, mjölkfri, sojafri, glutenfri och vegansk. Och raw vilket bland annat innebär att kakaobönorna är orostade. Gjord med bara naturliga ingredienser och massa kärlek i chokladfabriken i Arvika. Len cohklad smak med mycket pepparkakssmak.

Foto: Annajanson
Kisa pepparkakan - Ekologiska pepparkakor från Östergötland vilket gör dem närproducerade för min del vilket jag tycker är toppen. Goda pepparkakshjärtan som smakar som hembakt. Pefekt när man som jag ogillar att baka pepparkakor (jo ni läste rätt). De innehåller palmolja vilket jag kan vara lite skeptisk till miljömässigt, men den är cetifierad och ger pepparkakorna en längre hållbarhet vilket i sig är klimatsmart.

Foto: Annajanson
Dark Chocholate Christmas ed. från Malmö chokladfabrik - 70% choklad med glöggsmak, nötfri (precis som alla deras andra produkter). Smakar mycket glögg och är god, en sådan choklad där det räcker med några bitar och man är nöjd och har fått sitt sötbehov (rätt bra choklad om ni frågar mig!).


Foto: Annajanson
Rekoshoppen har mycket mer fint och där kan du hitta flera fina julklappar, bland annat bra producerad textil från Ekelund, ekologisk hudvård, leksaker. Bor du i Jönköpingsområdet tycker ajg absolut att du ska ta dig en sväng dit!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller