Jul tassels

På många secondhandaffärer ligger travavis med fina garner och trådar. Perfekt att köpa och använda till allahanda julpyssel nu inför jul. Förra året hittade jag fint lingarn på Erikshjälpen här i Jönköping.
För några veckor sedan prövade jag att göra tassels vilket blev riktigt fina tycker jag. De kan användas till flera olika saker, bland annat hänga i granen (kanske är finare md annan färg än grön då), fästa på paket elelr göra många och fästa på ett snöre som en girlang.

Foto: Annajanson
För att göra en eller fler tassels behöver du valfritt garn och en saxs och något att vira runt (jag använde fingrarna). Tills dessa på bilden använde jag tre fingrar att vira runt. När jag uppnått önskad tjocklek drar man försiktigt av garnet från fingrarna och tar en tråd igenom (den du hänger i) och sedan en annan tråd knyter du nedanför hängtråden. Klipp sedan i andra änden av och du har fått en tassel.



Foto: Annajanson




Kommentarer

Kirsi sa…
Så fina. Såg att Ica hade färdiga till salu. Men det ärju jätte enkelt att göra egna.

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller