Odling och bär- och svampplockning till julen

Har ni något som ni odlar och plockar själva i matväg för att ha till julen? Det har jag. Jordgubbar är en av sakerna. Att dricka jordgubbssaft tillsammans med julkakor ger mig julstämning då vi alltid gjorde det i min familj på julafton när jag var yngre. Visserligen gör jag inte jordgubbssaften själv, för det gör min mor, men som sagt plockade jordgubbar behövs för en bra jul.

Förra året och i år har vi odlat grönkål och det har varit en riktig hit! Hyfsat lätt att odla och håller sig ute i landet länge. Förra året plockade vi in det sista i början av advent till vårt julkalas. Den har en givien plats i vårt grönsaksland även nästa år.

Foto: Anna Janson

Skogens guld, kantareller behövs annars får jag ju ingen omelett med svampstuvning och utan den blir det inget riktigt julbord. Kantareller får gärna plockas i skogen av oss (och görs mest av min kära make) för lite fusk känns det allt att köpa dem i affären när man vet var det kan finnas i skogen.

För er som följer mig på instagram vet att jag även varit ute i hallonsnåren i sommar. Inte plockat till något specifikt, mer att det ska finnas vid julens frukostar då det är mitt favoritbär.

Foto: Anna Janson


Vad plockar och samlar ni på er för ätbart till julen ute i naturen nu?

Kommentarer

Annie sa…
Mamma brukar plocka hallon som jag sedan fryser in till Hallonparfaiten som vi äter till efterrätt till julbordet.

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller