Ekologisk julmust

Jag blev glad när jag häromdagen upptäckte att Nygårda kommer med en ekologisk julmust i år. Äntligen någon mer på det området! Den är ett tillskott i Nygårda premium serien och kommer i begränsad upplaga. De själva beskriver den som en lite mer sofistikerad smak – den är frisk och fyllig i karaktären med en viss sötma med toner av vanilj och enbär. Örtig och aromatisk i både doft och smak. Ingredienserna i musten är ekologiska.

Foto: Annajanson
 Vad tyckte jag då? Helt ok, bättre julmustsmak än Naturfrisk som är den andra ekologiska julmusten som finns på marknaden. Men ändå inte helt som vanligt julmust. En smak som jag tycker framträder när man dricker den är russin. Jag hade Apotekarnes och jämförde med. Bubblorna var större och kolsyran försvann fortare, om detta är plus eller minus är svårt att säga. Beror ju på om man vill ha den riktigt klassiska julmust smaken som många förknipar med Apotekarnes eller inte. Femåriga sonen tyckte den ekologiska var godare och maken tyckte den var lika förfärligt söt som vanlig julmust. Ska man bara tänka snyggdukning vid jul är denna julmust en höjdare för utseeende mässigt är den riktigt snygg med sin grön-röda etikett!

Foto: Annajanson
Känner att jag inte är helt övertygad, men kommer abosult köpa den igen! Jag tror ändå lite på den. Det intressanta i frågan som jag börjat fundera på är. Hur kan det vara så svårt att få fram en ekologisk julmust som smakar som den "klassiska julmusten"? Vad innehåller den egentligen som inte kan fås ekologiskt, jag menar Nygårda gör ju vanlig must, varför inte bara göra den ekologisk med samma smak?

Foto: Annajanson

Kommentarer

ULrika sa…
Såg om denna julmust på (din?) insta, och blev verkligen jätteglad! Hade ingen aning om att det fanns ekologisk julmust över huvudtaget! Är lite tveksam till att ens lära barnen dricka läsk, eftersom det mest bara är skräp i läsk. Men det här kan ju vara en idé för att de ska känna att det är lite "festligt" också! (Om de gillar det, ens.... De vill nog helst ha äppeljuice iaf.... Eller saft)

Så jättetack för tipset!!

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller