Astrid Lindgrens Jul - Astrid Lindgren läser sju älskade julsagor

Jag har alltid älskat Astrid Lindgrens sagor. De känns välskrivna och fängslande. Jag blev extra glad när jag nu fått chansen att recensera och titta lite extra på Den nya boken ASTRID LINDGRENS JUL - Astrid Lindgren läser sju älskade julsagor. Precis som titeln säger är det en bok med ljuddel där Astrid Lindgren läser upp sju av sina sagor, alla med julinnehåll! Kan man annat än älska detta koncept?!

Foto: Annajanson
Vad tycker vi om boken då? Jag gillar att ha flera av Astrids julsagor ssmlade i en bok att läsa för barnen. Några av dem välkända för mig och andra kanke inte nya, men lite mer okända sagor för mig. De sagor som finns med är;
  • Hur vi firar jul i Bullerbyn
  • Vi har så roligt när det är jul (barnen på bråkmakaregatan)
  • Madicken och Lisbeth får en salighetssak
  • Jul i stallet
  • Vi far på kalas till moster Jenny
  • Inget knussel, sa Emi i Lönneberga 
  • Pippi har julgransplundring
 
Foto: Annajanson
De flesta av sagorna har mycket text på sidorna och färre bilder vilket gör att Arvid som snart är tre år och mycket spring i benen har svårt att hålla koncentration under sagoläsning. Jakob 5år tycker boken är toppen och lyssnar gärna till sagorna (både när jag och Astrid läser). Ljuddelen är för mig en räddare i nöden ibland. Perfekt när ex småsyskonen sover och storebror behöver lite nervarvning och mamman här har lite att sysselsätta sig med. Personligen tycker jag att volymn är på gränsen till låg, men enligt Jakob är det inga problem att lyssna. Funkar inte att lyssna på om det är för mycket ljud runt omkring upplever jag, svårt att hålla koncentrationen då volymen är relativt låg som sagt.

Summa kardemumma, Jakob gillar boken! Är Jakob själv lyssnar han på Astrid, är jag med så läser jag. Gillar du Astrid och gillar tanken på att ha hennes sagor med jultema är detta boken för dig. Har du även barn som gillar att lyssna på inspelade sagor är denna bok toppen! Går ju att ta med överallt och är inte beroende av uppspelnings apparat eller ström.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller