Veckans eko - bakchoklad

Jag tänkte börja en ny kategori här i bloggen som heter Veckans eko och syftar på att jag varje vecka kommer att skriva/tipsa om något som anknyter till julen och som är snällt mot miljön.

Jag har tidigare skrivit om vikten av att köpa fairtrade choklad, läs HÄR. Då skrev jag även att det var svårt att hitta bakschoklad som har fairtrade och eko certifieringar och visst, man kan använda den "vanliga" eko/fairtrade chokladen med till bakningen, men jag har ändå saknat att eko/fairtrade bakchoklad. Nu under sommaren i år har jag hittat att Malmöchokladfabrik gör ekologisk fairtrade bakchoklad (både mörk, ljus och vit)! Det är inte så många som säljer den till privat personer än, men när jag var i kontakt med Malmöcokladfabrik verkar det som att det kommer öka i höst. Tyvärr har ajg ej hittat det i någon webshop ännu. För mig är närmsta inköpsstället stället Rudenstams gårdsbutik utanför Jönköping. Sedan för några veckor sedan hittade jag att Odense har eko-fairtrade bakchoklad (har endast sett mörkchoklad) på Panduro av alla stället. Precis, på både ICA maxi och Coop har jag inte sett röken av den chokladen trots stort utbud av mycket annat! Ofta brukar de vara bra på att ta in ekoönskningar i butik så har tänkt länge att slänga iväg ett mail om det till de båda, men inte gjort det ännu.

Av dem båda smakar Malmöchokladfabrik bäst (var endast en liten del som var kvar när bakandet på dem väl kom igång =) ). Priset är ungefär lika för båda. Har du tips på annan bra ekologisk- och fairtradechoklad att baka och göra julgodis på? Kan tipsa om att Odense hade många trevliga recept på sin hemsidan.

Bild: Malmöchokladfabrik

Bild: Odense
Har ni någon önskan på juligt ekoämne som ni tycker att jag ska skriva om?

Kommentarer

Kattis sa…
Men vilket bra initiativ, älskar eko och vill ha så mycket tips som det bara går :)

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller