Hos mig i jul...

Hos mig blir det en klassisk jul som går i rött, vitt och grått med inslag av blått, mässing, terakotta och hantverk. Jag har som sagt fastnat för blå inslag bland det röda och tror det kommer ses i porslin i första hand i mitt hem. Både Ostindia koppar, jultallrikar (som jag fick en vurm efter redan förra året) som är blå och vitmönstrade kommer jag plocka fram ur gömmorna och spana efter på loppis. 

Granris i en näverkorg med vikta pappersstjärnor blir det säkert någonstans i huset (beskrivning på stjärnor hittar du HÄR). Planteringar görs gärna i lerkrukor och favoriten är svensktillverkade från Gränsforskurkmakeri. I soffan svepar jag in mig i  Toarpspläden som är en storfavorit här hemma (extra stor!). På bordet ligger en rödduk med fördel fyndad på loppis eller en kanske en investering i en fin från Växbolin. Röd duk tycker jag är snyggt till blå- och vitmönstrat porslin. Ljusen på borden tänds i mässingljusstakar (finns ofta att hitta på loppis eller tradera), mitt senaste fynd från tradera är en liten guld/mässingfärgad skyddsängel från Skultuna som faller inom den ramen. Grankudden från Fine Little Day har jag tittat på länge och finns med på årets önskelista. Jag har två kulljusstakar liggande som jag länge tänkt måla röda och jag hoppas jag får tummen ur i år. På loppis kommer jag spana efter en större kulljusstake och kanske den elektriska nedan hamnar i ett fönster nära mig i år. För fönstrerna till jul kommer vara fler än vad jag just nu har julstjärnor och julstakar.





Kommentarer

Jag kommer också ha en klassisk jul med grått och rött. Jag brukar alltid ha det dels för att jag tycker det är fint men också för att jag inte vill köpa en massa nya saker varje år.
Anna sa…
Håller med dig helt Victoria, det bästa är när man hittar sin stil och kör på den och inte konsumera mera hela tiden. Toppen att ibland göra små förändringar och uppdateringar med vad som annars finns i hemmet andra tidpunkter under året samt hittar lite "nytt"på loppis!

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller