Välj ekologiska russin i jul!

Under julen används en hel del russin, iallafall i min familj. Russin läggs i glöggen, i vörtbrödet, i lussekatten, i julgodis, i sallader mm. Små askar med russin är även perfekt i gottepåsar till lite mindre barn istället för godis. Ja listan kan göras lång på russinanvändandet under julen. Idag vill jag slå ett slag för att välja ekologiska russin. Naturskyddsföreningen listar vindruvor (dvs även russin) som en av fem viktiga varor att byta till eko för att göra skillnad för människor och miljö. De skriver bl.a följande; Vindruvor har ett tunt skal och kan innehålla rester av kemiska bekämpningsmedel. I ett EU-stickprov på ett paket vindruvor hittades till exempel rester av 26 olika bekämpningsmedel.

Foto: Annajanson

Jag byter till ekorussin i jul, gör du det?

Kommentarer

Jag köper sedan ett tag tillbaka bara ekologiska russin. Vindruvor köper jag aldrig då det inte finns ekologiska där jag handlar

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller