Juliga pompom

jag tycker vi sparkar igång denna veckan med ett julpyssel! Till sonens dop i somras fick jag tummen ur och gjorde mina första pompom efter lite inspiration från bloggen made by mary. Så klart det blir en röd julig nu när jag hittat lite rött silkespapper i gömmorna! Jag vet att det finns flera varianter med olika stora pappersark och antal papper i varje pompom. Jag brukar använda mig av en beskrivning med 5st silkespappersark (blir två pompom), tunn ståltråd, sax och band att knyta upp den färdiga pompomen med.

Foto: AnnaJanson
Foto: AnnaJanson

 1. Dela varje ark på först två och de två på två, dvs till fyra lika stora delar av ett stort ark.
2. Ta 10 små ark och lägg samman och vik pappershögen fram och tillbaka som ett dragspel. Klipp bort överflödigt. Fäst ståltråd på mitten och fäst där i snöret du tänkt hänga upp pompomen i.
3. Runda till ändarna med en sax. Kan vara lite knepigt att få till det snyggt och en annan variant kan vara att klippa pappret vågigt innan man viker det som ett dragspel. Jag kör på variant ett, skam den som ger sig!
5. Veckla sedan försiktigt ut ark för ark lite pö om pö för bästa resultat (lätt att det går sönder om man är lite hårdhänt). Sen är det bara att hänga upp och beundra sitt konstverk!

Foto: AnnaJanson



Kommentarer

Liza sa…
Men gud så fina och det verkar vara så himla enkelt!
LINDA sa…
Så roligt! Sådana gjorde jag som barn - det hade jag alldeles glömt bort. Kanske ta upp den traditionen :D

Jättefin blogg!
//Linda

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller