Juliga listor

Har hittat två lite juliga listor och tänkte att ni som är nya (och gamla med för den delen) på bloggen kanske vill veta lite om mig lite snabbt. Så jag tar hjälp av två listor som börjat cirkulera hos några julbloggare.

Via bloggen Arildsdottir hittade jag Mitt Vinterlands "så här väljer jag" och här kommer mina svar;

Pepparkakor - Lussebullar
Skumtomtar - Knäck
Ischoklad - Marsipan
Köttbullar -Prinskorvar
Lax -Sill
Revbensspjäll - Janssonsfrestelse (äter inget)
Paradis - Alladin 
Rullsylta - Pastej (äter inget)
Glögg - Julmust
Rödbetssallad - Dopp i grytan
Ris a la Malta - Risgrynsgröt
Äppelmos - Senap
Hemma - Borta
Utomlands - Sverige
Ge -Få
Mysteriet på Greveholm - Disselråttor och sjömansmöss (ingen relation till någon)
Chokladkalender - Paketkalender
Plastgran - Äkta
Arne Weise - Ernst
Foto: Annajanson
Från julbloggen Tomtens Dotter kommer följande lista;
Har du druckit säsongens första glögg ännu: Nej, men ser fram emot premiären som brukar bli i oktober vanligtvis.
Vad var bäst med julen 2012: Att se min son börja älska julen (tomtar, tomtebullar, paket och tomterött var några favoriter!). Det var även mycket kul att få fira hela julafton med min lilla familj, syskon och mina föräldrar. Även julbloggsträffen var en favorit!
Vet du hur hur du ska fira julen 2013?: Första delen av julhelgen med min makes familj och andra delen med min familj enligt turordning. 
Vilken är den bästa julfilmen?: Svårt, jag gillar delen i Bullerbyn när det firas jul, men även The Holiday, Polarexpressen och Ensam hemma 1.
Brukar du köpa massa nytt julpynt varje år?: Inte massa, men blir ofta något. Kanske klarar jag att låta bli i år för i lådorna finns det redan en hel del. 
Längtar du efter julen?: Nej, se just nu fram emot sensommaren med kalla friska vindar, goda grönsaker och vackra blommor. Men snart kommer nog julsuget på riktigt!
Släpp fram din inre Grinch, vad av det typiskt "juliga" kan du lika gärna skippa: Dopp i grytan.

Det var allt för idag, nu ska jag njuta vidare av Sveriges fina fjällvärld och skåda tomtens alla fina renar här med sonen!

Kommentarer

Vilket härligt foto på lussebullarna, nästan så man kan känna lukten eller åtminstone vill ta sig en liten tugga ;)
Jättebra förslag att vi får tipsa varandra om saker utanför köphysterin.
Min 7-åring (hon har fyllt 7 nu i augusti) pratar fortfarande jättemycket om allt som hände på Tomteland så det var en bra ålder för henne att åka dit i.

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller