Zeunerts julmust

Nu har även jag prövat Zeunerts julmust, tack vare inflyttade vänner från norrland. Tror iallafall inte att jag prövat den tidigare. Efter att vännerna var norröver fick vi några flaskor, vilket inte jag tacka nej till =). Både de och många julbloggar har talat varmt om denna julmust med lite vuxnare smak och jag och maken kan inte annat än att hålla med. Passar både till sött och till mat. Idag blev det lite julkänsla vid kvällsmaten då det blev ugnsomelett med räkstuvning samt Zeunerts julmust. Ugnsomelett är som jag skrivit i något tidigare inlägg en stående rätt på julbordet hos oss.

Hur smakar musten då? Jo jämförelse med apotekarnes som annars är vanligt förekommande är det mindre kolsyra och mindre söt. Jag kan ana lite kaffe smak och maken tyckte det ibland kommer fram en smak som påminner om chokladbollar med lite kaffesmak =). Men framför allt smakar den ju julmst och är inte riktigt lika söt som vanligt, vilket jag tycker är positivt. Med andra ord en julmust jag absolut dricker igen och som ligger i topp med bl a apotekarnes. Om något vet vara man kan få tag i Zeunerts julmust i jönköpingstrakten är jag idel öra! Får du chansen att pröva denna julmust så tveka inte!

Foto: AnnaJanson

Kommentarer

Godast! Jag gillar den där sockersmaken som inte är strösocker, utan snarare lite karamelliserat. Mums.

Ugnsomelett är ett stående inslag på vårt julbord också - men med kantarellstuvning. Blev lite avis nu.

(captcha-koden är tillräckligt svår när man är nykter. När man har varit på en 3*40-årsfest är det i princip omöjligt. Nu provar jag för fjärde gången. Sen ger jag upp...)
Emma sa…
Haha det kanske är väldigt norrländskt med zeunerts för det är verkligen "det enda" som gäller häruppe. Jag är nog mindre vuxen i min smak ändå och föredrar apotekarnes...
C sa…
Jag skulle kolla med Ica MAXI och om de inte har borde de kunna ta hem om du säger till. MAXI i Skövde har i alla fall Zeunerts.
Jenny Ljunggren sa…
Ica Maxi i Hässleholm har den också och har så haft i flera år så det skulle förvåna mig om du inte kunde få den där...
Linda sa…
Ja den är ju riktigt god! :)
Anonym sa…
Zeunerts julmust finns på Maxi i Jönköping.
Anonym sa…
För att se var kan köpa den finns en grupp på facebook se https://www.facebook.com/groups/4877227565/

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller