Tyskar kan dom!

Precis hemkommen från några dagar i Berlin. Hade inte förväntat mig något juligt, men ack vad jag bedrog mig, iaf när det gäller julkalendrar. Oj vad många olika julkalendrar jag sett på dess tre dagar. Vanliga fina papperskalendrar, mer paketkalendrar, chokladkalendrar, sagokalendrar, receptkalendrar. Fantasin i Tyskland när det gäller kalendrar är stor. På en bokhandel jag besökte fanns en hel lite vägg med massor av papperskalendrar. En del med bara bilder, andra med små brev med som berättlser eller visdomsord i. Där så jag även en kalender mad massa spel. Låter inte helt fel för alla föräldrar som letar kalendrar smidigt för sina barn utan massa godis.

En annan favorit var receptkalendern som jag såg inne på KaDeWe . Tänk ett fint juligtrecept per dag, I like it! På KaDeWe fanns även en Charles Dickens kalender, en lite saga per dag i Dickens anda. En slutsats efter att ha sett alla fina kalendrar är att jag önskar min tyska vore lite bättre, för att köpa kalendrar som man inte förstår känns lite små dumt.

Det som annars fanns över allt var chokladkalender i alla former och storlekar och inte bara med massa fulchoklad utan även med lite finare märken som Lindt mm.

Tyskar kan helt enkelt adventskalendrar och Sverige ligger långt bakom. Kanske är det inte så konstigt eftersom adventskalendrar kommer just från Tyskland och har en lång tradition där.

Bild: AnnaJanson

Kanske vore en affärsidé att utveckla lite julkalendrar i Sverige! Vad tror ni?

Kommentarer

Amandas jul sa…
Vad roligt! Jag hade gärna bytt plats med dig ;)
Lina sa…
Men åh så mysigt, jag skulle köpt alldeles för många om jag hade haft chansen! Även om jag fyllt 20år så älskar jag fortfarande charmen med att ha en julkalender att räkna ned med. När man kommer till luckorna efter 12 då pirrar det lite extra varje dag :)
Åh så mysigt! Och så smart. Håller med om att det verkligen finns mycket att göra på den fronten.

Ska vi starta firma? ;-)
Åh.. men NÅN köpte du väl...??? Nån riktigt vacker.
Min mamma brukade köpa så fina kalendrar som var gjorda i Tyskland.Helt underbara!
Vilka roliga idéer på julkalendrar, jag gillade receptkalendern! :-)
Helly sa…
Åh, det ger ha-begär!
Håller med dig tyskarna kan detta med jul! Lite avis blir man, har inte varit på en tysk julmaRKNAD PÅ FLERA ÅR MEN SKULLE GÄRNA ÅKA VARJE ÅR OM DET GICK.

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller