En jul med hållbar utveckling

Julen är en tid som vi i Sverige handlar otroligt mycket. Handeln brukar slå rekord varje jul, alltså en ökning sker varje år. Tänker man på en hållbar utveckling (dvs en bra utveckling för miljön) klingar det inte alls bra ihop. Allt konsumtion tär på vår vackra jord som vi en dag lämnar över till nästa generation. Kan det inte då vara en stor julklapp till vår kommande släkt om vi hejdar oss lite i allt köpande och i stället tänker och lägger ner energi på det som jag tycker är viktigast i jultider, gemenskap med dem vi tycker om! Kanske behövs inte alla julklapparna, eller all maten, eller alla nya julsaker, kanske går det att dra in på något? Samt att det vi köper kan vara bättre för vår miljö än något annat liknande ex köpa ekologiskt, miljömärkt, dvs produkter med en tanke om hållbar utveckling mm.

Collage: AnnaJanson. Kanske räcker det med 3 paket istället för 12?

Jag vet, det är inte lätt! Jag ska dock försöka tänka lite mer i år i på en jul med hållbar utveckling. Jag kommer här på bloggen att ibland dela med mig om små tips hur du och jag kan ha en jul med hållbar utveckling!

Kommentarer

Tips till alla: Ska ni köpa böcker i julklapp så köp second hand. Då får man mycket fler till samma pris. d.v.s. Antingen får personen fler julklappar, eller så får man paket till fler.

Jag är för en hållbar utveckling. Och för att man ska göra sina egna julklappar i så stor utsträckning som möjligt.
Å andra sidan håller jag det hellre nere resten av året, så jag kan svulsta ut under december. Men allt beror på vad man lägger i begreppet: "att slösa vid jul". Jag slösar nog på det mesta men inte med pengar, för det har jag inga. Men jag slösar gärna på att bjuda hem folk och pyssla ihop eller nått sånt. Men som sagt, det är svårt. Vem vill inte konsumera när affärerna skriker efter en och spelar på ens julådra =/
Bra inlägg!!! Du har väl uppmärksammat: http://www.godhandling.se/
om inte så kolla, det är ett av mina tips inför julen!!!
Hanneles jul sa…
Fina saker och nästan nya böcker finns på loppis. Vi köper en del ekologiskt och slänger íngen mat längre, köper inte såna mängder, utan bara lagom av det som alla tycker om.
Anna sa…
Tack för tipsen! Kom gärna med fler om ni kommer på!

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller