Gör kladdkakan lite julig!

Kladdkaka/Chokladkaka är något som funkar i de flesta lägen. Jag tycker det kan vara smidigt att ha en kladdkaka i frysen och ta upp när jag får gäster så det inte blir massor att göra samma dag. Nu i jultider är det roligt att göra saker juliga som inte är det och kladdkakan är inget undantag i min värld. Gör juliga mönster (ex gran eller stjärna) på kladdkakan med florsocker och blanda saffran i grädden du har till och vips så har kakan blivit julig! Grädden blir gulare ju längre saffranet är i. Här kommer även receptet på min favorit chokladkaka:

Margaretas chokladkaka/tårta:
2ägg
2dl socker
150g smör
150g mörk choklad
1-2 tsk snabbkaffe löst i 1 msk hett vatten
½tsk vaniljsocker
1½ dl mjöl
75g (drygt 1dl) hackade nötter

Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Smält under tiden smöret på svag värme. ta bort kastrullen från värmen när smöret smält. Lägg i chokladbitar i smöret och smält på eftervärmen. Blanda ner choklad-smör-blandningen i äggsmeten. Tillsätt kaffe, vaniljsocker och sist mjölet med de hackade nätterna. Häll smeten i en bröad form med löstagbarakanter. Grädda i ca30min tills kakan spricker på ytan (kakan ska ej vara helt igenombakt).

Foto: AnnaJanson

Kommentarer

Anonym sa…
Kul idéer.
Fridolin sa…
Åh, detta inlägg fick mig att tänka på ett kladdkaksrecept jag har som onekligen känns juligt. Det ska vara apelsinskal, kryddnejlika och lite kaffe i smeten.

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller