Svenska julvisor

För några dagar sedan kom ett roligt paket i lådan, en bok att recensera som jag varit mycket spänd på efter att ha hört mycket gott om dess föregångare, Svenska Barnvisor.  För er som inte redan listat ut det är den nya boken Svenska Julvisor som jag pratar om. Boken kom nu i höstas och är en visbok för barn med många klassiska julvisor.
Foto: AnnaJanson
I boken finns 33 kända julsånger med noter till och det bästa - ackompanjemang! Tryck på en liten knapp på boken och då får ackompanjemang när du sjunger. Superbra om man som jag inte är så musikalisk och glömmer melodin på sångerna lätt. Det är Anders Wihk som står för ackompanjemang och arrangemanget av musiken (piano och fiol). Visst, ljudet är väl inte helt ok som när man lyssnar på radio eller skiva, men hade jag varit ute efter det hade jag köpt det istället. Knapparna som man sätter på och av kan även skötas av småbarn och man ser lätt vilken sång man är på i displayen. Kan tom bli lite lärande med siffrorna när man läser/bläddrar/sjunger med boken.

Foto: AnnaJanson

Det är som sagt 33julsånger i boken, bl.a. Tomtarnas julnatt, Natten går tunga fjät, Räven raskar över isen, Hej tomtegubbar och Nej, se det snöar, men också nyare visor som Ljuset i advent, Mössens julafton och Bjällerklang. För de vackra illustrationerna på varje sida står Jessica Kurki för. Hon illustrerade även föregångaren Svenska Barnvisor. 

Foto: AnnaJanson

Gillar ni att sjunga med era barn är detta en mycket bra bok som inte kräver CD-spelare eller liknande för att få hjälp med ackompanjemang. Sen gillar jag även att det finns ett bra register, lite förslag på rörelser till några sånger samt en sida instruktioner till ljuddelen. Kanske julklapp till ett barn som gillar att sjunga!?

Inlägg med sponsring av bokförlaget Max Ström.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller